“Jeg vil gerne tage en snak med dig”. “Kan du uddybe det?”. Sætninger der sikkert virker helt normale for dig at benytte, men som får sveden frem i din medarbejders håndflader.
En ny britisk undersøgelse viser at ti sætninger især får pulsen til at stige hos dine medarbejdere.
Undersøgelsen er lavet hos den britiske kursusvirksomhed The Knowledge Academy blandt 807 medarbejdere.
Deltagerne bar en pulsmåler i seks uger, og vidste ikke at deres ledere var blevet bedt om at bruge nogle bestemte sætninger, når de skrev til dem via et internt chatsystem.
Det blev så registreret hver gang hvad netop denne sætning gjorde ved medarbejderens puls.
Her ses et udpluk af af de sætninger, som lederne prøvede på deres medarbejdere.
Den målte puls kan ses i boksen her.
Disse sætninger får pulsen i vejret
Denne tabel viser hvor meget pulsen steg hos deltagerne i undersøgelsen, når deres leder brugte de følgende sætninger:
Erhvervspsykologen Thomas Lundby er direktør hos IMPAQ, som er en erhvervspsykologisk konsulentvirksomhed med speciale i arbejds- og organisationspsykologi.
Lederweb har spurgt ham om hvad man skal sige i stedet for.
Thomas Lundby slår fast at lederen skal skabe en kultur, hvor det er ok at fejle, stille spørgsmål og kommentere.
Det skal også normaliseres at vi får en høj puls, når vi er på arbejde fra tid til anden. Det er med til at gøre os kampklare, når en opgave kræver det.
Her er nogle af Thomas Lundbys bud: